Παλιότερα, είχα ασχοληθεί εκτενώς με τη θεματική ενότητα «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΥΜΟΥ». Ένα πολύ αγαπημένο θέμα γιατί ανακαλύπτεις πολλά για το τι κρύβει κάθε παιδάκι στην ψυχούλα του….θετικά αλλά και αρνητικά συναισθήματα…Ένα θέμα πολύ επίκαιρο ιδίως αυτήν την εποχή, που η πανδημία του κορονοϊού δημιουργεί πολλά, ανάμεικτα , δυσάρεστα συναισθήματα στα παιδιά (φόβου, λύπης, στεναχώριας, ανασφάλειας, θυμού κλπ.). Οι παρακάτω δραστηριότητες, παρόλο που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο, θα βοηθήσουν τα παιδιά και στο σπίτι, τώρα στην καραντίνα, να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους, να τα εκφράσουν, να τα εξωτερικεύσουν και, ευελπιστώ, ως ένα σημείο να αποβάλουν τα αρνητικά…
1) ΠΕΡΙ… ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ (1ο μέρος)
- Αρχικά, ζήτησα από τα παιδιά να παρατηρήσουν το πρόσωπο μου, που ήταν ανέκφραστο.. -Μπορείτε να καταλάβετε πώς νιώθω; -Όχι κυρία, δεν καταλαβαίνουμε!, είναι η απάντησή τους… -Μαντέψτε τώρα πως νιώθω ( εκφράσεις χαράς, λύπης, τρόμου, έκπληξης κτλ.) Τα παιδιά, παρατηρώντας την έκφρασή μου καταλαβαίνουν αμέσως το συναίσθημα..(ΟΡΑΣΗ) Γυρνάω τώρα την πλάτη μου στα παιδιά και ζητάω να καταλάβουν το συναίσθημά μου μόνο με την ΑΚΟΗ (βγάζω κραυγές έκπληξης, τρόμου, γελάω, κλαίω)… Συμπεραίνουμε ότι η έκφρασή μας αλλάζει ανάλογα με το συναίσθημα που νιώθουμε κι ότι για να κατανοήσουμε το συναίσθημα κάποιου, χρησιμοποιούμε τόσο την όραση όσο και την ακοή.
- Κάθε παιδί κρατάει με τη σειρά ένα καθρέφτη και παίρνει όποια έκφραση θέλει. Τα υπόλοιπα προσπαθούν να μαντέψουν το συναίσθημα που εκφράζει…
- Τα παιδιά παρατηρούν πίνακες με συναισθήματα και στη συνέχεια χορεύουν ελεύθερα στο χώρο, ενώ ένα παιδάκι κάθεται με γυρισμένη πλάτη στα υπόλοιπα παιδιά. Μόλις σταματήσει η μουσική, τους δείχνω κρυφά σε καρτέλα μία έκφραση που πρέπει να μιμηθούν και το γυρισμένο παιδί πρέπει να μαντέψει ποιο συναίσθημα εκφράζουν. (Οι καρτέλες από ΕΔΩ και ΕΔΩ )
- Διαβάζουμε το βιβλίο «Η παλέτα των συναισθημάτων» της Έρας Μουλάκη. Παρατηρούμε και συζητάμε με τι χρώματα εκφράζονται τα συναισθήματα στο βιβλίο…(Μπορείτε να το διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ)
Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά χρωματίζουν τα συναισθήματα με χρώματα που τους εκφράζουν (το φύλλο από την ΠΑΡΑΜΥΘΟΧΩΡΑ)
- Και στην ελεύθερη ώρα τα παιδιά παίζουν με τον καθρέφτη και παίρνουν διάφορες εκφράσεις…
- Παίζουμε με το Ζάρι των Συναισθημάτων! Κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι, λέει το συναίσθημα που δείχνει και μας αναφέρει κάποια στιγμή που ένιωσε αυτό το συναίσθημα (το ζάρι από εδώ )
- Παρατηρούμε τον πίνακα του Μιρό, «Το χαμόγελο των φλεγόμενων φτερών» . Τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν τι απεικονίζει…Εστιάζουμε στο κόκκινο πρόσωπο που δεν έχει κανένα χαρακτηριστικό και δεν μπορούμε να καταλάβουμε πως νιώθει. Ρωτάω τα παιδιά πως νομίζουν ότι νιώθει και γιατί…Το ζωγραφίζουν , γράφουν το συναίσθημα, το αιτιολογούν …
- Βρήκα στο διαδίκτυο ένα υπέροχο παιχνίδι για τις εκφράσεις και τα συναισθήματα! Όλα τα παιδιά ήθελαν να παίξουν και να φωτογραφηθούν με το «έργο» τους! (ΤΟ ΒΡΗΚΑ ΕΔΩ )
- Εκτύπωσα προσωπάκια χωρίς χαρακτηριστικά, τα πλαστικοποίησα και ανά 2 παιδιά, έφτιαξαν διάφορες εκφράσεις με πλαστελίνη. Στη συνέχεια, κάθε ζευγάρι παρουσίαζε το έργο του σε όλη την τάξη και αφηγούνταν μια ιστορία, πχ. «το παιδάκι είναι στεναχωρημένο γιατί ο μπαμπάς του δεν του πήρε το παιχνίδι που ήθελε»… Οι ιστορίες των παιδιών, απίστευτες! (ΤΟ ΒΡΗΚΑ ΕΔΩ )
- Παίζουμε με το βιβλίο με τα 3 μέρη , που βρήκα στο διαδίκτυο, ΕΔΩ
- Φτιάχνουμε τον τροχό των συναισθημάτων για να τον πάρουν τα παιδιά στο σπίτι τους ( το βρήκα στο blog (NHΠΙΑΓΩΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ )..
- Μαθαίνουμε κι ένα τραγούδι για τα συναισθήματα που ανακάλυψα στο blog Popi – it . Ο ρυθμός του πάει σαν το Χόκυ – Πόκυ…
- Βρήκα κι άλλο ωραίο παιχνίδι στο διαδίκτυο για τα συναισθήματα, τις αστείες φατσούλες , που βάζεις διαφορετικά χαρακτηριστικά του προσώπου κάθε φορά και παίξαμε πολύ… (Η ΥΠΈΡΟΧΗ ΑΥΤΉ ΙΔΕΑ ΑΠΟ ΕΔΩ )
- Παρουσίασα κούκλες συναισθημάτων, που βρήκα στο διαδίκτυο και παίξαμε ατελείωτες ώρες κουκλοθέατρο!!! (Οι κούκλες από ΕΔΩ )
- Φτιάξαμε το αρκουδάκι των συναισθημάτων, που βρήκαμε σε ξένη ιστοσελίδα, αλλά δυστυχώς ξέχασα να φωτογραφίσω τα όμορφα αρκουδάκια των παιδιών… (ΑΠΟ ΕΔΩ )
«ΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΣΗΜΕΡΑ;»
( Δραστηριότητα που μπορείτε εύκολα να την εφαρμόσετε και στο σπίτι με απλά υλικά. Έτσι το παιδί θα έχει την ευκαιρία να εκφράζει πως νιώθει και εσείς να ενισχύετε τα θετικά του συναισθήματα και να το βοηθάτε να αποβάλει τα αρνητικά).
- Κάθε μέρα τα νήπια τοποθετούν το μανταλάκι τους στη φατσούλα, ανάλογα με το συναίσθημα που νιώθουν… Έτσι, αν νιώθουν λυπημένα ή θυμωμένα για κάποιο λόγο, μπορούμε να το κουβεντιάσουμε και ν” αλλάξει θετικά η διάθεσή τους…
- Φτιάξαμε τα προσωπάκια των συναισθημάτων με χάρτινα πιάτα ….
(Πηγή: ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ )
——————————————————————————————————————————————
2) ΠΕΡΙ… ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ (2ο μέρος)
Αφού μιλήσαμε γενικά για τα συναισθήματα και παίξαμε σχετικά παιχνίδια, ασχοληθήκαμε πιο πολύ με κάποια απ΄αυτά…
- ΧΑΡΑ
Tι μας κάνει χαρούμενους; Κουβεντιάζουμε πότε ένιωσαν τα παιδιά μεγάλη χαρά και το καταγράφουμε…
Οι φόβοι των παιδιών μπορεί να φαίνονται αστείοι σε μας τους ενήλικες μερικές φορές ή ακόμα κι εκνευριστικοί αλλά για τα ίδια μπορεί να αποτελούν πραγματικό…εφιάλτη! Γι” αυτό, αφού διάβασα στα παιδιά 2 βιβλία σχετικά με τον φόβο για να κατανοήσουν πως είναι φυσιολογικό να φοβόμαστε, ζωγράφισαν τους φόβους τους κι αποφασίσαμε να τους εξαφανίσουμε! Τους βάλαμε στο κουτί του φόβου , ασφαλίσαμε καλά το κουτί και τους πετάξαμε στον κάδο απορριμάτων για να μη μας…ξανατρομάξουν!
(ΑΥΤΗ Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΜΠΟΡΕΙ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ!)
ΜΙΛΗΣΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΟΒΟΥΣ ΜΑΣ, ΤΟΥΣ ΖΩΓΡΑΦΙΣΑΜΕ, ΤΟΥΣ ΒΑΛΑΜΕ ΣΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΧΤΗΚΑΜΕ ΑΠ” ΑΥΤΟΥΣ!!!
(ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ: «ΘΥΜΟΣ-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΥΜΟΥ)
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ, ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΟ PINTEREST ΜΟΥ: https://gr.pinterest.com/stavrosima/feelings/