ΠΕΡΙ… ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ (1ο μέρος)

Με αφορμή την ιστορία της Αλκυόνας (πώς ένιωσε η Αλκυόνη όταν πνίγηκε ο άντρας της, πως ήταν η έκφραση του Δία όταν θύμωσε με την Αλκυόνη και τον σύζυγό της κτλ. ), ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα συναισθήματα….

Αρχικά, ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν  το πρόσωπο μας, που είναι ανέκφραστο………-Μπορείτε να καταλάβετε πώς νιώθω; -Όχι κυρία, δεν καταλαβαίνουμε!, είναι η απάντησή τους…   -Μαντέψτε τώρα πως νιώθω ( εκφράσεις χαράς, λύπης, τρόμου, έκπληξης κτλ.) Τα παιδιά, παρατηρώντας την έκφρασή μας καταλαβαίνουν αμέσως το συναίσθημα…(ΟΡΑΣΗ) Γυρνάμε την πλάτη μας στα παιδιά και ζητάμε να καταλάβουν το συναίσθημά μας μόνο με την ΑΚΟΗ (βγάζουμε κραυγές έκπληξης, τρόμου, γελάμε, κλαίμε)…Συμπεραίνουμε ότι η έκφρασή μας αλλάζει ανάλογα με το συναίσθημα που νιώθουμε κι ότι για να κατανοήσουμε το συναίσθημα κάποιου, χρησιμοποιούμε τόσο την όραση όσο και την ακοή..(δραστηριότητες από την εξαιρετική συνάδελφο Ειρήνη και το blog της ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ )

Κάθε παιδί κρατάει με τη σειρά έναν καθρέφτη και παίρνει όποια έκφραση θέλει.Τα υπόλοιπα προσπαθούν να μαντέψουν το συναίσθημα που εκφράζει..

011   013  017   020   018   022

Τα παιδιά παρατηρούν πίνακες με συναισθήματα και στη συνέχεια χορεύουν ελεύθερα στο χώρο, ενώ ένα παιδάκι κάθεται με γυρισμένη πλάτη σε αυτά. Μόλις σταματήσει η μουσική, τους δείχνουμε κρυφά σε καρτέλα μία έκφραση που πρέπει να μιμηθούν και το γυρισμένο παιδί να μαντέψει ποιο συναίσθημα εκφράζουν.

025   026

029   027037    042041   050

Διαβάζουμε το βιβλίο «Η παλέτα των συναισθημάτων» της Έρας Μουλάκη. Παρατηρούμε και συζητάμε με τι χρώματα εκφράζονται τα συναισθήματα στο βιβλίο…

051

Σε φύλλο εργασίας χρωματίζουμε τα συναισθήματα  με χρώματα που μας εκφράζουν (το φύλλο από την ΠΑΡΑΜΥΘΟΧΩΡΑ)…

056  057058  059060  061062  063064  065

Και στην ελεύθερη ώρα τα παιδιά παίζουν με τον καθρέφτη και παίρνουν διάφορες εκφράσεις…

066    067

069

 

Παίζουμε με το ζάρι των Συναισθημάτων! Κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι, λέει το συναίσθημα που δείχνει και μας αναφέρει κάποια στιγμή που ένιωσε αυτό το συναίσθημα (το ζάρι από εδώ )

001    ΖΑΡΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ    004  005

 

Παρατηρούμε τον πίνακα του Μιρό, «Το χαμόγελο των φλεγόμενων φτερών»  .Προσπαθούμε να μαντέψουμε τι απεικονίζει…Εστιάζουμε στο κόκκινο πρόσωπο που δεν έχει κανένα χαρακτηριστικό και δε μπορούμε να καταλάβουμε πως νιώθει. Ρωτάμε τα παιδιά πως νομίζουν ότι νιώθει και γιατί…Το ζωγραφίζουν , γράφουν το συναίσθημα, το αιτιολογούν( Ευχαριστούμε ΕΙΡΗΝΗ για την ιδέα! )

014  013

017  018019   020021   026027   028029  030031

Βρήκαμε στο διαδίκτυο  ένα υπέροχο παιχνίδι για τις εκφράσεις και τα συναισθήματα! Όλοι ήθελαν να παίξουν και να φωτογραφηθούν με το «έργο» τους!

386388634a9013a952fc92c13e076fb8  039040   041042  044  047  048051   053054   056057

Βρήκαμε προσωπάκια χωρίς χαρακτηριστικά  τα εκτυπώσαμε, τα πλαστικοποήσαμε και με πλαστελίνη φτιάξαμε διάφορες εκφράσεις, ανά 2 παιδιά. Στη συνέχεια, παρουσιάζουμε το έργο μας σε όλη την τάξη και αφηγούμαστε μια ιστορία, πχ. το παιδάκι είναι στεναχωρημένο γιατί ο μπαμπάς του δεν του πήρε το παιχνίδι που ήθελε…Οι ιστορίες των παιδιών, απίστευτες!

059  064060 074  072 069077   070076  068079

 

Και στην ελεύθερη απασχόληση, το παιχνίδι αυτό έγινε ανάρπαστο!

009  010  109  008

 

Παίζουμε με το βιβλίο με τα 3 μέρη , που βρήκαμε στο διαδίκτυο

b703056ae00ede60866a75d997efddd2  093  094  096095101102    103

 

Φτιάχνουμε τον τροχό των συναισθημάτων για να πάρουμε στο σπίτι μας (ευχαριστούμε και πάλι το blog  (NHΠΙΑΓΩΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ )..

002  003004   032030

Μαθαίνουμε κι ένα τραγούδι για τα συναισθήματα που βρήκαμε στο blog Popi – it   . Ο ρυθμός του πάει σαν το Χόκυ – Πόκυ…

015

Aνακαλύψαμε κι άλλο ωραίο παιχνίδι στο διαδίκτυο για τα συναισθήματα, σε ξένη σελίδα, τις αστείες φατσούλες και παίξαμε πολύ…

dc3edadf7c796795451cbcffd4f9197a    086087  104105

Φτιάξαμε το αρκουδάκι των συναισθημάτων, που βρήκαμε σε ξένη ιστοσελίδα, αλλά δυστυχώς η κυρία ξέχασε να φωτογραφίσει τα όμορφα αρκουδάκια μας…

5f55d6f10a5523fbdc875028a7f5ce3b   033

«ΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΣΗΜΕΡΑ;»- Κάθε μέρα τοποθετούμε το μανταλάκι μας, ανάλογα με το συναίσθημα που νιώθουμε …Έτσι, αν νιώθουμε λυπημένοι ή θυμωμένοι για κάποιο λόγο, μπορούμε να το κουβεντιάσουμε και ν” αλλάξει θετικά η διάθεσή μας…

092  086085

Φτιάξαμε τα προσωπάκια των συναισθημάτων με χάρτινα πιάτα (η ιδέα από συνάδελφο στο διαδίκτυο, δε θυμόμαστε δυστυχώς την ιστοσελίδα)…

107   108091  093094  095097  096098

Στην επόμενη ανάρτηση, θα δούμε πως επεξεργαστήκαμε επιμέρους τα συναισθήματα, ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΦΟΒΟΣ, ΖΗΛΕΙΑ, ΝΤΡΟΠΗ, ΘΥΜΟΣ -ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΥΜΟΥ, ΑΓΑΠΗ και πολλά ακόμη παιχνίδια για τα συναισθήματα…

——————————————————————————————————————————————

Συναισθηματική αγωγή
  Ο Gardner (1983) ήταν αυτός που έδωσε έμφαση στο ρόλο των συναισθημάτων μέσα από τη θεωρία του για την πολλαπλή νοημοσύνη, τονίζοντας πως η νοημοσύνη δεν αφορά μόνο τον γνωστικό τομέα, αλλά και τον συναισθηματικό, εισάγοντας την έννοια της «διαπροσωπικής» και «ενδοπροσωπικής» νοημοσύνης. Στη συνέχεια ο Goleman (1998) διέδωσε τον όρο της «Συναισθηματικής Νοημοσύνης» (E.Q.) αναφέροντας πως οι βασικές κατηγορίες της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι:
  •         Η αυτοεπίγνωση
  •         Η διαχείριση συναισθημάτων
  •         Η ενσυναίσθηση
  •         Η επικοινωνία
  •          Η συνεργασία
  •         Η επίλυση συγκρούσεων

 

  Η σημασία της συναισθηματικής νοημοσύνης κρίνεται αποφασιστικής σημασίας, καθώς η επιτυχία στη ζωή των ατόμων οφείλεται κατά 20% στο I.Q. και κατά 80% στο E.Q. Η συναισθηματική νοημοσύνη σχετίζεται θετικά με την αποδοτικότητα, την ικανοποίηση από τη ζωή και το έργο, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, λιγότερο άγχος, επιτυχή κοινωνικοποίηση και ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας, θετικές σχέσεις με τον κοινωνικό περίγυρο, θετικές οικογενειακές σχέσεις, μεγαλύτερη αισιοδοξία, υψηλότερη ενσυναίσθηση, υψηλότερο αυτοέλεγχο και περισσότερες κοινωνικές δεξιότητες (Δεσύλλας, 2006). Θα πρέπει ωστόσο να τονιστεί πως οι συναισθηματικές δεξιότητες μπορούν να αναπτυχθούν και να διδαχθούν, καθώς δεν πρόκειται για εγγενή ταλέντα, αλλά για επίκτητες δεξιότητες (Ταμπάκη, 2009).
  To ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από την άλλη φαίνεται να μη δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια αυτών των δεξιοτήτων (Δεσύλλας, 2006).
 Ο Gottman (2000) προτείνει τα εξής στάδια αναφορικά με τη συναισθηματική αγωγή και διαπαιδαγώγηση των παιδιών:
  •       Επίγνωση συναισθημάτων των παιδιών
  •      Αναγνώριση
  •  Ακρόαση με ενσυναίσθηση και επιβεβαίωση των συναισθημάτων του παιδιού
  •      Βοήθεια στο παιδί να κατονομάσει λεκτικά τα συναισθήματά του
  •       Διερεύνηση στρατηγικών για την επίλυση των προβλημάτων
  • ΠΗΓΗ:Το πιο ωραίο σχολείο είναι το Νηπιαγωγείο

—————————————————————————————————————————————-

Δημοσιεύτηκε από Μιχαηλίδου Κική